Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 21 maja 2017

Wywiad z Dziadkiem - nauczycielem języka polskiego

Zuzanna Z.:
Dziadku, ile miałeś lat, gdy zacząłeś pracować w szkole?

Dziadek Zuzanny Z.:
Pracę z dziećmi zacząłem już w liceum jako wychowawca na koloniach, udzielałem korepetycji, a po studiach jako dwudziestoczterolatek uczyłem w technikum.

Zuzanna Z.:
Czy trudno było uczyć?

Dziadek Zuzanny Z.:
Praca nauczyciela  nie była łatwa, klasy liczyły po 45 uczniów, a młody nauczyciel prowadził po kilka przedmiotów w szkole dziennej i miał zajęcia w technikum korespondencyjnym. Było znacznie mniej pomocy dydaktycznych i to, czy lekcje były ciekawe, zależało głównie od nauczyciela.

Zuzanna Z.:
Czy lubiłeś uczyć języka polskiego i dlaczego?

Dziadek Zuzanny Z.:
Poza językiem polskim uczyłem wychowania obywatelskiego, przysposobienia obronnego a nawet geografii gospodarczej. Czy lubiłem uczyć języka polskiego? To były trudne lekcje, bo uczniami w szkole byli głównie chłopcy, w większości pochodzący ze wsi. Przygotowanie ich do matury to było prawdziwe wyzwanie, ale efekty dawały dużą satysfakcję.

Zuzanna Z.:
Czy uczniowie lubili Twój sposób nauczania?

Dziadek Zuzanny Z.:
Na to pytanie odpowiedzi powinni udzielić uczniowie. W każdej klasie są dzieci, które lubią się uczyć i takie, które tego nie lubią. Myślę, że byłem nauczycielem lubianym, wiele czasu poświęcałem uczniom po lekcjach, a także w wakacje.

 Zuzanna Z.:
W ilu szkołach uczyłeś?

Dziadek Zuzanny Z.:
W dwóch, ale prowadziłem też zajęcia  w ZDZ (Zakład Doskonalenia Zawodowego) i na różnego rodzaju kursach dla dorosłych. W wakacje wyjeżdżałem na obozy wędrowne, jesienią na wykopki ziemniaków i do sadzenia lasu. Pozwoliło to młodzieży poznać niemal cała Polskę, nawiązywały się ściślejsze relacje z uczniami, które przetrwały jeszcze przez wiele lat.

Zuzanna Z.:
Dziękuję za rozmowę.

Dziadek Zuzanny Z.:
Dziękuję.

                                                                                   Zuzanna Z. kl. V b

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.