Łączna liczba wyświetleń

sobota, 22 kwietnia 2017

Opowiadanie - wskazówki

Pisząc opowiadanie, należy pamiętać o:
1. Planie wydarzeń.
2. Tytule.
3. Trójdzielnej kompozycji i akapitach:
a) wstępie - czasie i miejscu akcji, bohaterach
(np. opowiem pewną historię; był taki dzień; pewnego dnia; pewnego razu; pewnego popołudnia; miało to miejsce;  w pewnym odległym kraju; dawno, dawno temu...).
b) rozwinięciu - przedstawienie wydarzeń prawdziwych lub zmyślonych w kolejności chronologicznej (przebieg i skutki zdarzeń).
c) zakończeniu - podsumowanie wydarzeń: ocena, wnioski, refleksje
(np. wiele nauczyła go ta przygoda, dzięki temu zdarzeniu, ta historia na zawsze pozostanie w jego pamięci, to była niepowtarzalna przygoda).
4. Umieszczaniu w tekście dialogów i monologów.
Do wprowadzenia w tok opowiadania pojedynczej wypowiedzi wystarczy zastosować cudzysłów np. Zapytała mnie: „Dlaczego wróciłaś tak późno?”.
Jeżeli chcemy przytoczyć rozmowę dwóch lub więcej osób, wówczas wypowiedzi poprzedzamy myślnikami, np.
- Cześć, dzieci – powiedział uśmiechnięty wujek.
- Witaj, wujku! – odpowiedziały zgodnie trojaczki i przytuliły się.
5. Stosowaniu:
a) wielu czasowników, które ożywiają akcję,
b) wyrazów określających następstwa czasowe: porządkujących zdarzenia i czynności: na początku, najpierw, potem, później, następnie, po chwili, w chwilę potem, po godzinie, następnego dnia, w ułamku sekundy, w końcu,  na koniec, wkrótce, wreszcie
c) słownictwa dynamizującego tempo akcji: wtem, nagle, natychmiast, momentalnie, w jednej sekundzie, znienacka, niespodziewanie, nieoczekiwanie, ni stąd, ni zowąd, błyskawicznie, w mgnieniu oka
d) wyrażeń określających stan uczuciowy bohaterów: radośnie, wesoło, ze zdziwieniem, wystraszony, zachwycony, zdumiony, zaskoczony
e) uzupełnień narracyjnych dialogów, np. krzyknęła przerażona, zapytała nieśmiało, powiedział ze smutkiem, odpowiedział poirytowany, wyszeptał niepewnie, odmówił stanowczo, zapytał zdziwiony, westchnął zmęczony, kontynuował zdenerwowany
6. Krótkich opisach bohaterów i miejsc wplecionych w tekst.
7. Poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej, językowej i estetyce zapisu.


*Wyróżniamy opowiadanie:
- odtwórcze (na podstawie czyjejś wypowiedzi),
- twórcze (wykorzystanie własnej wyobraźni, doświadczeń i przeżyć).

** Narrator w opowiadaniu może być trzecioosobowy lub pierwszoosobowy.


Hania L., Zuzia K. kl.III b; 
Wiktoria W., Weronika M., Julia A., Julia W., Julia P., Kornel K., Stanisław K. kl.V a; 
Joanna K., Zuzanna O., Kacper B. kl.V b

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.