Pisząc opowiadanie, należy pamiętać o:
1. Planie wydarzeń.
2. Tytule.
3. Trójdzielnej kompozycji i akapitach:
a) wstępie - czasie i miejscu akcji, bohaterach
(np. opowiem pewną historię; był taki dzień;
pewnego dnia; pewnego razu; pewnego popołudnia; miało to miejsce; w pewnym odległym kraju; dawno, dawno temu...).
b) rozwinięciu -
przedstawienie wydarzeń prawdziwych lub zmyślonych w kolejności chronologicznej
(przebieg i skutki zdarzeń).
c) zakończeniu - podsumowanie wydarzeń: ocena, wnioski,
refleksje
(np. wiele nauczyła go ta przygoda, dzięki
temu zdarzeniu, ta historia na zawsze pozostanie w jego pamięci, to była
niepowtarzalna przygoda).
4. Umieszczaniu w tekście
dialogów i monologów.
Do
wprowadzenia w tok opowiadania pojedynczej wypowiedzi wystarczy zastosować
cudzysłów np. Zapytała mnie: „Dlaczego
wróciłaś tak późno?”.
Jeżeli
chcemy przytoczyć rozmowę dwóch lub więcej osób, wówczas wypowiedzi poprzedzamy
myślnikami, np.
- Cześć, dzieci – powiedział uśmiechnięty wujek.
- Witaj, wujku! – odpowiedziały zgodnie trojaczki i
przytuliły się.
5.
Stosowaniu:
a) wielu czasowników,
które ożywiają akcję,
b) wyrazów określających następstwa czasowe: porządkujących zdarzenia i czynności: na początku, najpierw, potem,
później, następnie, po chwili, w chwilę potem, po godzinie, następnego dnia, w
ułamku sekundy, w końcu, na koniec, wkrótce,
wreszcie
c) słownictwa dynamizującego tempo akcji: wtem, nagle, natychmiast,
momentalnie, w jednej sekundzie, znienacka, niespodziewanie, nieoczekiwanie, ni
stąd, ni zowąd, błyskawicznie, w mgnieniu oka
d)
wyrażeń określających stan uczuciowy bohaterów: radośnie, wesoło, ze
zdziwieniem, wystraszony, zachwycony, zdumiony, zaskoczony
e)
uzupełnień narracyjnych dialogów, np. krzyknęła
przerażona, zapytała nieśmiało, powiedział ze smutkiem, odpowiedział
poirytowany, wyszeptał niepewnie, odmówił stanowczo, zapytał zdziwiony,
westchnął zmęczony, kontynuował zdenerwowany
6. Krótkich opisach
bohaterów i miejsc wplecionych w tekst.
7.
Poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej, językowej i estetyce zapisu.
*Wyróżniamy
opowiadanie:
-
odtwórcze (na podstawie czyjejś wypowiedzi),
-
twórcze (wykorzystanie własnej wyobraźni, doświadczeń i przeżyć).
** Narrator w
opowiadaniu może być trzecioosobowy lub pierwszoosobowy.
Hania L., Zuzia K. kl.III b;
Wiktoria W., Weronika M., Julia A., Julia W., Julia P., Kornel K., Stanisław K. kl.V a;
Joanna K., Zuzanna O., Kacper B. kl.V b
Joanna K., Zuzanna O., Kacper B. kl.V b
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.