Pisząc
opis krajobrazu (pejzażu, widoku), pamiętaj o trójdzielnej kompozycji pracy i
akapitach:
1. We wstępie:
a) podaj imię
i nazwisko malarza oraz pełny tytuł
dzieła. (Możesz zamieścić
informacje o artyście.);
b) określ tematykę
dzieła (góry,
las, morze, jezioro, miasto, łąka, dolina, polana w lesie);
c) zamieść informacje
dotyczące położenia geograficznego (miejscowość,
kraina geograficzna) i czasu (lato,
zima);
d) opisz technikę
wykonania dzieła (np. pastele, akwarela, obraz olejny, rycina), kształt i wymiar obrazu.
2. W
rozwinięciu:
a) szczegółowo opisz
poszczególne elementy krajobrazu;
b) używaj słownictwa
określającego relacje przestrzenne, np. na pierwszym planie, na drugim
planie, w centrum, w głębi, w tle, w rogu, z lewej strony, pośrodku, u góry, z
boku, w oddali, na środku, pomiędzy,
po drugiej stronie , z prawej strony;
c) zastosuj
przyimki i wyrażenia przyimkowe, np.
pod, tuż obok, przy, ponad, dookoła, nad miastem, na niebie;
d) scharakteryzuj kolorystykę obrazu;
e) używaj wielu przymiotników
określających kolor, wielkość oraz inne cechy poszczególnych elementów
krajobrazu. Pamiętaj o wielu epitetach, porównaniach, metaforach (np.
„dąb (…) wyglądał jak król stojący na wieży zamku”);
f) używaj czasowników
(widzieć, spostrzegać, dostrzegać, zauważyć,
znajdować się, widać, ukazać, przyciąga wzrok, zwraca uwagę) i zwrotów, które określą położenie
wybranego elementu względem pozostałych obiektów, np. znajduje się, występuje, mieści się, został
uchwycony, rozpościera się, uwagę przykuwa;
g) wymień, co można zobaczyć, usłyszeć, poczuć, np. szeleszczące, suche liście; ogromne,
mokre, rozłożyste, pachnące żywicą drzewa; kłębiaste chmury, wzburzone fale, bystrą,
ciemnoturksową rzekę, cudowne, słoneczne światło; srebrne, smukłe, wysokie
brzozy;
h) wzbogać swój opis wypowiedzią na
temat nastroju, jaki wywołuje dany
obraz. (spokojny i radosny, ponury, pogodny, poważny, przygnębiający, smutny;
i) korzystaj z metody „Od lewej do prawej”, tzn. opisuj wszystko po kolei według określonego
porządku lub przedstaw miejsce, rozpoczynając opis od najbardziej zaskakującego
elementu, przyciągającego uwagę .
3.W zakończeniu
a)
umieść opinię na temat miejsca, krajobrazu;
b) napisz , jakie wrażenie wywarł na Tobie obraz (podoba mi się, wygląda
interesująco, budzi niepokój, nie podoba mi się, zachwyca mnie, przywołuje
wspomnienia; miałem wrażenie, że; czułem się jakby).
Zadbaj o
poprawności i estetykę zapisu.
Oprac. Julia W. kl. V a
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.